دنیای صنعت همیشه به دنبال رشد و توسعه است. برش لیزر یکی از قدیمی‌ترین انواع روش برش بوده و از دهه 60 میلادی تاکنون پیشرفت‌های بسیاری داشته است. لیزر وسیله‌ای برای انتقال انرژی کنترل‌پذیر است. بر این اساس دقت برش لیزر در دنیای امروزه بیش از برش‌های دیگر است. برش لیزر انواع مختلفی داشته و هر مجموعه‌ای به بررسی برخی از انواع آن پرداخته است. در همین راستا ما نیز در این مقاله ابتدا برش لیزر را تعریف و سپس انواع برش لیزر را بررسی می‌کنیم. در انتها نیز بهترین روش برش لیزر فلزت را معرفی می‌کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

برش لیزر چیست؟ روش قدیمی با تکنولوژی جدید!

برش لیزر فناوری برای برش اجسام است. برش لیزر در دسته انواع لیزر صنعتی قرار دارد. برش لیزر توسط اشعه لیزر از یک خروجی قوی بر روی اجسام انجام می شود. سطح مورد نظر جسم در صورت برخورد اشعه لیزر سوخته، تصید شده یا آب می شود. سپس توسط فشار گاز از روی جسم پاک شده و نهایتاً سطح برش خورده بسیار تمیزی را ایجاد می کند.

کیفیت، دقت و سرعت برش لیزر بسیار بالا است. بر این اساس در صنایع مختلف مانند پزشکی، آزمایشگاهی، پژوهشی، نظامی، ساختمانی و غیره مورد استفاده است. در ادامه همراه با مجموعه استیل آروین انواع برش لیزر را بررسی کرده و بهترین روش برش فلزات را معرفی می کنیم.

برش لیزر چند نوع دارد؛ انواع برش صنعتی را بشناسید!

برش لیزر برای برش فلزات و غیرفلزات به کار برده می‌شود. برش لیزر فلزات به انواع مختلفی مانند لیزر CO2 و لیز فیبری تقسیم می‌‎شوند. برش‌های لیزری نیز انواع مختلفی دارند. سه نوع اصلی برش صنعتی شامل برش واتر جت، برش پلاسما و برش لیزر است. هر کدام از انواع برش، مزایا و معایب خاص خود را دارند. ما در این مقاله به معرفی هر کدام از سه نوع برش لیزر می‌پردازیم و در مقالات بعدی تفاوت و شباهت‌های سه روش برش واترجت، پلاسما و لیزر را بررسی می‌کنیم.

1- برش واتر جت؛ روشی همراه با فشار آب!

واتر جت یا ولتر جت یکی از انوع برش تحت فشار آب است. در این روش برش لیزر با جت آب کم فشار همراه است. البته برای افزایش توانایی برش، در اغلب موارد ساینده‌هایی مانند گارنت یا اکسید آلومینیوم نیز به آب اضافه می‌شود. همچنین جت آب، پرتو لیزر را هدایت کرده و علاوه بر تمیز کاری سطح کار در حین برش، آن را خنک می‌کند.

برش واتر جت بدون تغییر شکل گرم، دارای سطح برش عالی و بدون نیاز به ماشینکاری ثانویه است. روش واتر جت می‌تواند هر ماده‌ای را در اندازه‌های مختلف و با سرعت برش زیاد، برش دهد. برش واتر جت برای طیف وسیعی از مواد مانند استیل، گرانیت، سرامیک، آلومینیوم، تیتانیوم و غیره قابل استفاده است. البته نوع روش برش بر روی قیمت ورق استیل و دیگر مواد اثر گذار است و هر روش برای طیفی از مواد کاربرد برتری دارد.

2- برش پلاسما؛ برش همراه با شعله گاز!

برش پلاسما فرآنید برش فولاد و فلزات دیگر با استفاده از شعله است. در روش پلاسما گاز، با سرعت بالا از نازل دمیده شده و با ایجاد یک قوس الکتریکی بین گاز در سر نازل و سطح برش، گاز را به حالت پلاسما می‌برد. پلاسما بسیار گرم بوده و فلز را ذوب می‌کند. به این صورت برش پلاسما انجام می‌شود.

روش برش پلاسما دقت بالایی ندارد اما در اغلب موارد برای ضخامت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در دنیای امروزه با پیشرفت‌های دنیای تکنولوژی، دستگاه‌های لیزر جدید برای برش ضخامت‌های بالا با دقت بیشتر تولید و به بازار عرضه شده‌اند. بر همین اساس قیمت فلزات و مواد تولید شده به روش لیزر با مواد تولید شده به روش پلاسما متفاوت است. در هیمن راستا برای استعلام قیمت لوله استیل و دیگر محصولات استنلس استیل می‌توانید با مجموعه استیل آروین تماس بگیرید.

3- برش لیزر ؛ روشی دقیق و سریع!

برش لیزری بر خلاف دو روش دیگر، برای برش اجسام از اشعه لیزر استفاده می‌کند. اشعه لیزر از طریق تحریک مواد مولد توسط تخلیه الکتریکی یا تابش لامپ در یک محفظه بسته تولید می‌شود. اشعه لیزر از هد دستگاه بر روی سطحی که قصد برش آن را داریم منتقل شده و با توجه به ضخامت تعریف شده، سطح جسم را برش می‌دهد. در پایان کار قسمت‌های برش خورده با استفاده از فشار گاز، از روی سطح برش خورده برداشته می‌شود تا نهایتاً سطحی صاف و صیقلی تهیه شود.

بهترین روش برای برش فلزات کدام است؟

یکی از بهترین روش‌ها برای برش فلزات، برش لیزر است. کیفیت، تمیزی و راحتی نوع برش از مزایای اصلی برش لیزر است. همچنین به دلیل دقت و ایمنی بالا، برش لیزر یکی از محبوب‌ترین روش‌های برش انواع فلزات و حتی غیرفلزات، در دنیای صنعتی است. خدمات برش لیزر با دستگاه و تکنولوژی‌های جدید به صورت میلی‌متری اجرا شده و سرعت بالایی دارد. به همین دلیل برش لیزر برای برش انواع ورق استنلس استیل، آلومنیوم، آهن و غیره در ابعاد مختلف به کار برده می‌شود.

با توجه به بالا بودن دقت، سرعت و تمیزی کار، برش لیزر قیمت بالاتری نسبت به روش واتر جت و پلاسما دارد. شما می‌توانید برای استعلام قیمت برش لیزر انواع فلزات در ابعاد مختلف با مجموعه استیل آروین تماس بگیرید.

لازم به ذکر است که استیل آروین یکی از برترین واردکنندگان محصولات استنلس استیل در ایران و کشورهای همسایه است. بر این اساس شما می‌توانید علاوه بر برش لیزر محصولات خود، برای استعلام قیمت شیرآلات استیل، انواع ورق استیل، لوله استیل و دیگر محصولات استنلس استیل با کارشناسان مجموعه استیل آروین ارتباط بگیرید. 

برش لیزر فلزات را به مجموعه استیل آروین بسپارید!

در این مقاله برش لیزر را معرفی و انواع روش برش لیزر را بررسی کردیم. برش لیزر فناوری بر پایه اشعه لیزر برای برش راحت‌، سریع‌، دقیق و تمیزتر فلزات و غیرفلزات است. برش لیزر یکی از بهترین روش‌ها برای برش فلزاتی مانند آهن، آلومینیوم، استیل و غیره است.

مجموعه بزرگ استیل آروین با استفاده از تکنولوژی دستگاه DAP-3015 نیاز کاربران ایرانی برای برش لیزر را برطرف کرده و با وارد کردن دستگاه جدید با تکنولوژی خاص، گامی در مسیر توسعه صنعت در داخل ایران برداشته است. شما می‌توانید از طریق شماره تلفن 62709-021 با کارشناسان مجموعه استیل آروین تماس بگیرید و راهنمایی لازم در رابطه با برش محصولات خود را دریافت کنید. همراه با استیل آروین در مسیر رشد و توسعه قدم بردارید.